zaterdag 3 november 2007

Bang

Ja, daar staat het woord. En waarschijnlijk wordt daarbij eerder aan de oerknal gedacht dan aan zijn synoniem “angst”. Wat nu alle taboes doorbroken…ja seksueel doen we tegenwoordig alles en hebben daar ook de mond vol van, god wat zijn we open. Ik ben bang…

“Waar is m'n gezond verstand
Wat is er met mij aan de hand
Ik ben bang”

(Doe Maar – Bang)

Maar ook in dit liedje gaat het uiteindelijk over de angst van een kind, kinderen zijn bang, wij volwassene doen alles om die angst te overschreeuwen. Angst is de ultieme anti-controle, de paradox van weg willen kruipen maar geen kinderbedje meer hebben waarin dat kan…En nee, bang voor een terroristische aanslag of de ondergang van de wereld door vervuiling of whatsoever ben ik niet. Het is meer een “loszandangst”. Het besef dat alles aan elkaar vasthangt met slecht klevend plakband, het overschreeuwen hiervan resulteert vaak in het maken van sterke kabels van dit plakband, starheid en een ontkenning van de charme van plakband zijn de volgende stap. Oooh help, zit me hier al weer heftig vast te lullen in paradoxen…

Gezond verstand is vaak niet toereikend…

Ik ga mijn boeddhabeeldje vervangen voor een rolletje plakband.
Wierookje erbij…

3 opmerkingen:

Anoniem zei

angst is enerzijds inderdaad de ultieme anti-controle... anderzijds kan angst juist ook het leven controleren..

enne.. erg herkenbaar stuk.. zoals je weet...

Angel

Gerrit-Jan Visser zei

Angst is een ontzettend aanwezige emotie, in onze "control-society" wordt angst echter vaak niet meer als zodanig gevoelt, zo van "Jezus, heb nu een borrel nodig" ;-)

Ik nodig je binnenkort eens uit voor een plakband-meditatie-sessie.

Anoniem zei

hèhè ik neem wel een rol gaffertape mee... dat zet misschien meer zoden
Angel