woensdag 12 december 2007

Dwalen (vrijheid?)

Ik ben een dwaler en ga daar gewoon van genieten”. Zo dat staat als een huis, om er maar weer eens een paradox tegenaan te gooien. Klaar met mezelf in een vaste vorm willen gieten, klaar met die eindeloze spiegelgevechten in mezelf, waarbij de een het huis wil bouwen en de ander een vuurtje stoken (god, wat is er vandaag veel hout!).

(Een herinnering plopt op…)

Vond Lucky Luke altijd een geweldige strip. En kon tijden naar het laatste plaatje turen waarop hij zijn melancholische liedje zingt en richting horizon verdwijnt. Maf eigenlijk, want dit plaatje is volgens mij in alle albums precies hetzelfde, en toch (of misschien juist) is het dit beeld dat mij zo’n krachtig gevoel van gelukzaligheid gaf. Aan veel mensen mijn gevoel van melancholie proberen uit te leggen, kom er nu achter dat ik dit niet beter kan verwoorden dan d.m.v. dit beeld. Alle avonturen die Lucky Luke meemaakte, allemaal anders en daarna de vrijheid tegemoet. Maar alsof mijn held dit niet aankan, (want ja wat doe je dan als je geen held bent maar gewoon vrij) dus herhaling, op herhaling op herhaling. Zijn vrijheid verwordt hiermee tot een cliché en dus zoiets als tv-kijken nadat je klaar bent met werken.

Ga ik een huis bouwen of toch een vuurtje stoken?

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik wil je mooie melancholieke beeld niet aan gruzelementen gooien, maar ik ken nu al zoveel jongens die alleen en tussen de 30 en 40 zijn en het beeld van de eenzame, tragische held koesteren... Het lijkt bijna een hype te worden...

Anoniem zei

dit vind ik ook wel bij jou (met vis)passen. Het is een animatie van Michael Dudok de Wit
Over prachtige leegte gesproken. Knap er aan is dat je je in een enorme wereld waant.Maar hij tekent vooral dat wat nodig is en de rest laat hij achterwege.

http://www.youtube.com/watch?v=n6hzS6G0EXU

Gerrit-Jan Visser zei

Helemaal goed! Blijk ik opeens mee te doen aan een hype...hehe...is me niet meer overkomen sinds de jojo.

Leuk filmpje, erg mooi getekend!