maandag 3 december 2007

De ware helden

Deze 2 kinderen zijn de ware helden, laat ze dit ook blijven als ze ouder worden. Ware helden omdat ze protesteren tegen een van de eerste illusies die ze wordt afgenomen, na dit nieuws buigen ze niet wijs hun jonge hoofdjes in een vaag besef van de volwassen ratio die hun wordt aangeboden. “Nee, wij willen niet gelouterd worden door ‘waarheden’ maar elke dag zien als een nieuw cadeautje” had ook op het spandoek kunnen staan. Laat ze na hun eerste ontluisterende ervaring in de liefde weer de straat opgaan, op het spandoek dan een tekst als “de liefde bestaat”. Laten we met zijn allen de straat opgaan en demonstreren, zie nu in gedachte stervende mensen in ziekenhuisbedden of rolstoelen geduwd door verpleegsters, hele straten vol gezucht en gekreun. Ik zie een spandoek met de tekst “het leven bestaat”, daarnaast een nog net niet stervende man met een laatste glans in zijn ogen, op zijn spandoek: “Sinterklaas bestaat”. Ik kijk nogmaals en denk het jongetje van de foto te herkennen 70 jaar later.

9 opmerkingen:

Anoniem zei

Nou, ik weet niet hoor, maar volgens mij hebben beide kinderen de leeftijd dat ze nog niet kunnen lezen....laat staan schrijven....dus ach, met dat "protest" van deze twee kleintjes zal het wel meevallen, denk je niet?

Gerrit-Jan Visser zei

Je neemt ze niet serieus Marijke ;-)

Anoniem zei

wat een prachtige photoo!
wat een parachtige photoo!

deze twee verzetsstrijders
geven mij een nieuwe stoot hoop
dat het met de mensch nog best
es goed kan komen.

hoera!
en dankuwel, kuchvis

Anoniem zei

en bij de weg, ik heb dat kiekje overgeflitst naar mijn klog.
is dat goed?
mag dat?

Gerrit-Jan Visser zei

We zijn het eens Sigrid. En blijft u vooral kloggen op de weg, dat doet u zo mooi. Dat mag en dat moet.

Anoniem zei

het adres van uw molen is mij ontglipt in de laatste grote meeloorlog.
ik maal nu met leenwieken.
zou u mij nog es...

Anoniem zei

o en ja
het mag
u
mag
graag zelfs

Gerrit-Jan Visser zei

Mijn dank is groot en de postduif onderweg, of beter gezegd onderlucht. Of bovenweg zou ook nog kunnen...anyway vliegt dus.

Anoniem zei

gevangen
en in goede handen
dank u