maandag 3 september 2007

Wegwerkzaamheden

Iedereen die een auto heeft of regelmatig meerijdt, kan het niet ontgaan, wegwerkzaamheden op de meest onmogelijke plekken. Als je zoals ik toch de productiviteit zo hoog mogelijk wilt houden en de spieren krachtig (gaspedaal intrappen dus) dan moet je je met gevaar voor eigen leven rakelings langs een betonnen muurtje scheren, aan de rechterkant proberend het aantal afgeknapte spiegels tot een aanvaardbare hoeveelheid te houden. Nu zult u zeggen, “hé zeikerd, wat een populistisch geneuzel, dit soort gezeur kennen we nu wel”. U hebt helemaal gelijk lieve lezer(es), ik zal ter zake komen.

Snap namelijk best dat wegen onderhoudt nodig hebben, maak daar dus meestal geen punt van. Op het moment dat je de werkzaamheden gepasseerd bent (toch een zuchtje van opluchting) staat daar echter altijd een bord met de volgende tekst: “bedankt voor uw begrip”. Dat is waar mijn frustratie in alle heftigheid oplaait, de demagogie die uit deze woorden spreekt, dit is een overheid die betutteld en mij een klopje op mijn schouder geeft als of ik een klein kind ben. Hoe kunnen ze ervan uitgaan dat ik begrip heb? Ze dringen mij begrip op en wakkeren hiermee juist mijn frustratie aan.

Het lijkt wel of tegenwoordig alles “opgeleukt” moet worden. Zo wordt ook geprobeerd om onze relatie met de belastingdienst positiever te maken d.m.v. verschillende reclamespotjes.
Het ergste is nog wel het opleuken van de politiek, nu bijna alle politici zich vertonen bij de meest gruwelijke quizzen is het woord “populist” bijna inhoudsloos geworden.

Niet alles hoeft leuk, sommige dingen moeten gewoon functioneel zijn.

Geen opmerkingen: